dinsdag 8 oktober 2013

Eerste kritieken

Gisteren was het de tweede les "Literaire Creatie".  De bespreking van mijn eerste tekst was daarmee een feit.

Die was redelijk kort (zie mijn eerste blog), maar wel representatief voor mijn schrijfstijl.  Mijn mede cursisten mochten allemaal vrijuit hun mening geven, even een belangrijk moment voor mij,  mijn eerste kritieken.

Ik kan ze als volgt samenvatten : vlot geschreven, in het juiste perspectief en tijd (niet evident als je een eerste tekst schrijft zonder enige achtergrondkennis, want geschreven voor ik enige les had gehad), spanning werd opgebouwd maar omdat het zo'n korte tekst was, was het valse spanning.  Dat wil zeggen dat je niet weet hoe het verder gaat aflopen nadat ze haar tas koffie had gedronken, was een anti-climax.

Van deze kritieken heb ik heel wat opgestoken.  Ik vond het fijn om ze te aanhoren, zeker van mijn mede studenten die elke week hetzelfde doormaken.  Samen helpen we elkaar verder.

Ieder van ons is anders en schrijft dus op een andere manier.  Fascinerend om de teksten te lezen.  Je steekt van elk verhaal iets op.  De aandachtspunten van elke tekst zijn voor mij belangrijk, ik kan ze immers allemaal gebruiken bij het schrijven.

Ondertussen heb ik een start gemaakt met het opzet van mijn eerste boek.  Het gaat een (literaire) thriller worden.  De synopsis is uitgeschreven, de karakters voor een deel uitgewerkt (gaan verder uitgediept worden,naarmate het boek meer en meer vordert).  De eerste versie van mijn eerste hoofdstuk is af.  Die heb ik gisteren als tekst aan mijn mede cursisten gegeven.  Volgende week wordt het in de les besproken,  ben benieuwd wat ze ervan vinden.

Schrijven is spannend.  Zelf kan je het heel goed en geloofwaardig vinden, maar de grote vraag is en blijft :"Hoe komt het op de lezers over."  Dat is voor mij de grote meerwaarde aan de lessen "Literaire Creatie", je leert elke week zaken bij over schrijven, maar vooral over jezelf : hoe kom je over op papier, waar moet je aan werken, wat zijn positieve punten, hoe formuleer je iets beter,...

Hieronder schrijf ik voor jullie, de verbeterde versie van mijn eerste tekst :

"De akelige stilte viel als een deken om Charlottes schouders.  Waarom voelde ze zich zo raar ?  Alles was toch hetzelfde als anders ?
Langzaam ging ze naar de voordeur. Ze haalde onderweg voorzichtig haar sleutel uit haar zak. Weer een beetje tijd uitgespaard.

Ze verlangde veilig binnen te zijn. Ze naderde de voordeur en kon haar hart een sprongetje van opluchting voelen maken. Snel draaide ze de sleutel om, ze was binnen.  Veilig.
Vlug sloot ze de deur achter zich en leunde er opgelucht tegenaan.  Hier kan er mij niets meer gebeuren.
Ze schudde het akelige gevoel dat haar overvallen had van zich af en ging naar de keuken.  Een lekkere koffie zou nu smaken.
Ze wandelde naar de keuken, nam de tas en zette haar Nespresso machine aan."


Reacties zijn welkom. Ik vind het tof om te weten wat jullie, de lezers van mijn blog, van mijn schrijfsels vinden.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten